zondag 30 juni 2019

Het fenomeen 'Range Anxiety' | 30-6-19

Range Anxiety : a trademarked woord ? 

Het meest opmerkelijk aan dit woord is het feit dat het een geregistreerd trademark is geweest. General Motors claimt dat het was om de publieke awareness van het grote publiek over dit onderwerp te vergroten. Zelf denk ik dat het initieel bedoeld was om onzekerheid te creëren over het bereik van elektrische autos. De Detroit Dirty (GM, Ford en Chrysler) hadden namelijk alle belang bij de verkoop van hun bezine slurpers. 

En misschien was range anxiety toen, we praten eind jaren 90 ook wel een beetje terecht. Autos hadden toen een zeer beperkte actieradius en laadsnelheden stelden ook niet veel voor.


Range anxiety is de zorg/worry of je je bestemming wel haalt. Of de batterij wel voldoende 'juice' heeft om te komen waar je heen moet/wilt.

Het is HET argument tegen de EV. Samen met de beperkte laadmogelijkheden en de lage laadsnelheden.

Toen ik iemand vertelde dat ik ongeveer 500 km kan rijden met mijn Tesla riep hij ... Watt !!

Alle drie tegenargumenten dienen vandaag de dag naar het rijk der fabeltjes te worden verwezen en vallen meer in de categorie van borrelpraat, onnozelheid en fear-mongering. 

Zoals in een eerdere post uitgelegd is het aantal supercharters (fastchargers exclusief voor Tesla) in Europa ongelofelijk groot en kun je overal komen. Daarnaast is er een snelgroeiend net van laadpalen, snelladers en oplaadpunten en kan er geen sprake meer zijn van 'range anxiety'. Als je als EV-rijder dat toch ervaart ligt dat aan het ontbreken van planning of anticiperen danwel een gebrekkig aanpassingsvermogen. 

Laadpalen in Europa volgens Plugshare
Uitzonderingen daargelaten want een emergency nadat je een lange trip achter de rug hebt kan enige vertraging opleveren omdat je opeens onvoorzien toch moet laden. 
De dichtheid van laadpalen in Lapland.
De andere twee tegenwerpingen zijn net zo invalide. De laadmogelijkheden zijn groot en laadsnelheden redelijk met een duidelijke trend omhoog. Dat geldt in ieder geval voor de meeste mensen. Zelfs in het noorden van Europa wat niet omschreven kan worden als dichtbevolkt zijn er voldoende laadpalen om goed uit de voeten te kunnen. En er wordt nog steeds fors geïnvesteerd in netwerken, laadpalen en fastchargers.

Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen overschatten hoeveel kilometer ze gemiddeld per dag of per week rijden en over het algemeen hebben ze geen idee hoe eenvoudig het al is om te laden. Proeven waarbij mensen een EV met een relatief beperkte range (rond de 100 km) een aantal maanden te leen kregen hebben uitgewezen dat het gevoel van range anxiety na 2 tot 3 maanden was verdwenen. 

Het centrale punt bij een EV is PLANNING. De moeilijkste tijd is die voor dat de GEWENNING zijn intrede doet. Karst, een van de eerste Tesla eigenaren in Nederland zei eens tegen mij; tanken doe je als het moet, laden doe je wanneer het kan. Die ROUTINE moet je jezelf eigen maken en hoe eerder je dat doet des te sneller ben je ook EV-fan.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat het rijden van EV mij geen range anxiety oplevert en mits je je routines aanpast geen enkele beperking hoeft te zijn op je mobiliteit. Het woonwerk verkeer laad je per nacht bij en zodra je gewend bent aan plannen/laden en accepteert dat sommige trips iets meer tijd kosten waardeer je meer en meer de voordelen van de EV.

Meerdere onderzoeken hebben vastgesteld dat het gevreesde probleem van 'er niet komen met je EV' absolute onzin is. Hieronder een quote uit een Amerikaans onderzoek naar de kwestie.

A study by MIT and the Santa Fe Institute published in the journal Nature Energy on August 15 finds that electric car range anxiety is overstated in most cases. The study analyzed the driving habits of drivers on a second-by-second basis. It concluded that 87% of vehicles on the road today could be replaced by a low-cost electric car even if there is no possibility of recharging it during the day.

Het artikel van Loren McDonald (cleantechnica.com) stelt dat er 8 aspecten zijn die er voor kunnen zorgen dat niemand aan range anxiety hoeft te lijden.
8 factoren van invloed op 'Range Anxiety'.

Zoals je kunt zien zijn het verschillende aspecten en zijn we er met een aantal al een aardig eind op streek.

Ubiquitous betekend 'overall aanwezig' of voldoende voorhanden en verwijst naar het wat mij betreft enige reëele probleem wat we nog steeds hebben als het gaat om elektrisch rijden. De operationele en administratieve balast die het sterk gefragmenteerde netwerk van laadpalen, zeker internationaal gezien met zich meebrengt voor de consument. Omdat dit nogal een onderwerp is zullen we dit ook nog apart behandelen in een ander post.

Zeker, voor dit soort trips moet je ff wat werk verrichten en het een beetje goed plannen maar in zekere zin is dit een uitzonderlijk geval. En wat mij betreft zeer de moeite waard. Voor onze zomervakanties geldt al niet meer dat wij een probleem of uitdaging hebben in niet de dichtst bevolkte gebieden van Europa. We gaan meestal naar Scandinavië :-) 

De enige echte 'range anxiety' die er kan zijn is m.b.t. de financiële range. Tesla's zijn afschuwelijk duur in aanschaf. En ook al is de rekensom makkelijk te maken en de vergelijking met een (ICE) auto die de helft kost in aanschaf bijna altijd in het voordeel van de Tesla uitpakt blijft het een aanzienlijk obstakel voor de meeste mensen. Niet veel van ons hebben dit soort bedragen in een oude sok of op de rekening.


Maar ik geef toe, de afgelopen trip had ik wel een klein beetje last van Range Anxiety toen we Murmansk naderden. Want we waren compleet afhankelijk van die ene charger bij het hotel. Als die niet zou werken of om wat voor reden dan ook niet beschikbaar zou zijn dan zouden we een forse uitdaging hebben. Het blijft tenslotte Rusland en onze ervaringen eerder die dag waren niet heel bemoedigend voor wat betreft de efficiency, bekendheid met Tesla en de algemene stand-van-de-staat zogezegd :-/

En dat ondanks alle voorbereidingen, double checking en triple checkings :-)


Maar zoals gezegd lost het probleem zich langzaam op. Onderstaande foto is hiervan een voorbeeld. Een normale laadpaal, waar wij gebruik maakten van de supercharger die net was geplaatst en in nog geen app zichtbaar was. Het waren maar twee stekkers en waarschijnlijk maar 11kW maar toch.


Normale laadpaal aan de E4 ten noorden van Uppsala. 





 --- 23-6-19 ---




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

71°10’ 21” & Murmansk : a great EV trip

Een geweldige ervaring en een onvergetelijke trip ! 71 °  10’ 21”  Samen met de wereldbol het ‘symbool’ van de Noordkaap...