dinsdag 2 juli 2019

71°10’ 21” & Murmansk : a great EV trip


Een geweldige ervaring en een onvergetelijke trip !










71° 10’ 21” 

Samen met de wereldbol het ‘symbool’ van de Noordkaap. De indicatie komt van de noorderbreedte die wordt uitgedrukt in graden, minute en seconden. NB 71° 10’ 21” is dus het meest noordelijke punt van het Europese vasteland.

The Globe at 71°10’ 21”

Mensen die er geweest zijn zullen het direct herkennen want in de shop werd je er mee doodgegooid. 

Zelf voor je het puntje op kan wordt het al duidelijk.



Murmansk, stad van Alyosha.



Eerst maar eens even de feiten.

We hebben in 11 dagen, 6 landen bezocht, 8170,8 km gereden en 1640,3 kWh verbruikt. Dat is gemiddeld 200,75 Wh/km.

Totaal hebben we 26 superchargers bezocht en 7 laadpalen. 

We hebben meer dan 450 foto's gemaakt. En alleen de mooiste met jullie gedeeld :-)

De totale trip is 'gratis' geweest in de zin van elektriciteit want bij geen van de superchargers, laadstations of destination chargers hebben we uiteindelijk hoeven te betalen. Of je moet de 4 Euro voor de parkeermeneer in Murmansk als laadkosten rekenen :-)

Tegen een enigszins normaal tarief zou dat 1640,3 x 0,22 cent = 360,87 Euro hebben gekost. 

In vergelijk met een benzine motor (verbruik 1:14 en prijs 1,76) was dat een bedrag geweest van rond de 1000 euro. Voor een diesel ligt dat iets voordeliger. Met een gemiddeld verbruik van 1:20 en een prijs van 1,44 was dat rond de 600 Euro geweest.

In Noorwegen liggen de brandstofprijzen ongeveer 10% hoger als in Nederland maar in Zweden en Finland iets lager of gelijk. Die impact hebben we allemaal niet meegenomen :-)

We zijn 252 uur op pad geweest en hebben ongeveer 82 daarvan in de auto doorgebracht. Uiteindelijk hebben we ongeveer een derde gereden, een derde geslapen en een derde iets anders gedaan.

Totaal hebben we 1316 minuten of bijna 22 uur geladen terwijl wij niet sliepen. Dat is over 11 dagen 2 uur per dag. Voor gemiddeld 742 kilometer per dag is dat net iets minder dan 10 seconden per gereden kilometer.

Een grote impact was de laadsessies in Kirkenes (Noorwegen) en Ivalo (Finland). De eerste duurde 3 uur en 40 minuten en de tweede 4 uur en 51 minuten. Beide waren 11 kW (das niet al te snel :-/) en een beetje een uitzondering want gerelateerd aan de rit naar en van Murmansk. En allebei door een dicht bebost maar zeer dun bevolkt gebeid :-)

Als we die even vergeten kom je uit op ongeveer 30 minuten laden bij een supercharger per sessie. Plasje plegen, handen wassen, wat eten, sigaretje en een bakkie koffie. Gaat u maar eens na hoe lang jullie stoppen. Het valt allemaal wel mee met die lange laadtijden.


De trip weergegeven in TeslaFi

De data komt voor een groot gedeelte uit de web-app TeslaFi (teslafi.com). Bovenstaand kaart kun je daarin genereren. Helaas zonder het stukje Rusland want toen had de auto geen verbinding :-)


Ja, je moet plannen en nee, je kunt niet zomaar overal naar toe, ook niet met superchargers of snelladers. Het netwerk richting het oosten is nog een eind weg van wat het al is in Scandinavië. Maar onze trip is een voorbeeld van wat wel kan op dit moment. Zoals eerder gemeld en getoond op foto's wordt het alleen maar beter qua laadpalen en laadsnelheden. Het vergt wel wat planning en is in het hoge noorden van Europa nog niet zo flexibel als sommige wellicht zouden wensen.

Nu kost het af en toe tijd op een moment dat dat wellicht niet handig is en kun je nog onvoldoende laden als het wel uitkomt (behalve in Oslo :-)) maar met meer snellaadstations, een betere infrastructuur en iets minder gedoe met kaartjes en RFID-tags wordt ook dat beter.

Naar Murmansk was een beetje een avontuur maar was uiteindelijk de kwaliteit van de weg een grotere uitdaging dan het laden.


Persoonlijk was het voor ons een geweldige en bijzondere ervaring. En zoals een van mijn favoriete schrijvers propageert zijn ervaringen belangrijker als dingen. 

Dit was een unieke !


Rest ons nog een keer de foto's te delen die wij bijzonder en/of mooi vinden.


Vincent & Maurits @ 71°10’ 21”  


Vinent & Alyosha

Alyosha @ midnight


Sluiper-T in Murmansk


Vincent in Oslo @ Operahuset

Rygge Tesla Superchargers with 42 stalls

Crossing the fjords

This is Norway

Fika Paus in Sweden

Skane, Sweden


De foto's die we niet hebben laten zien, zelfs niet eens gemaakt hebben :-) zijn van de ongelofelijke zooi die zich verzamelde in de auto. Twee mannen 11 dagen op pad. Ik neem aan dat u zich er iets bij voor kan stellen ;-/

Voor de die-hard EV-fans is er meer data beschikbaar. Gaarne per mail aanvragen. 

Bij het kopen van een Tesla gaarne mijn referral code gebruiken :-) https://ts.la/maurits16435Als u er al een rijdt en een TeslaFi account aanschaft :-/ Referral code = MJC175


Dit is de laatste blog en wij willen jullie bedanken voor het lezen van deze blog en/of het volgen van onze activiteiten en opinies.


We begrepen dat reacties achterlaten op blog niet zo eenvoudig was dus een volgende keer een ander programma gebruiken denk ik maar. Het heeft ons niet weerhouden te blijven schrijven en posten hoewel het soms ook wel hard werken was.


Voor opmerkingen, suggesties en overige feedback kunnen jullie altijd mailen naar mjcdj1967@ gmail.com.


We vinden het leuk om feedback te ontvangen, het was tenslotte de eerste keer dat we dit (bloggen bedoel ik dan) deden, dus schroom niet :-)






 --- 2-7-19 ---













Geen opmerkingen:

Een reactie posten

71°10’ 21” & Murmansk : a great EV trip

Een geweldige ervaring en een onvergetelijke trip ! 71 °  10’ 21”  Samen met de wereldbol het ‘symbool’ van de Noordkaap...