maandag 1 juli 2019

Dag 11 : Löddeköpinge - Herwijnen | 1-7-19

Heading HOME on familiar roads



Vanaf vanmorgen is het bekend terrein. Dit stuk rijden we regelmatig als we in Zweden op vakantie gaan. Uitdaging vandaag is ongeschonden (qua tijd, blik en ledematen) langs Hamburg te komen. Altijd wel iets van werk aan de weg of een fender-bender die voor uren 'vermaak' zorgt.

7 uur op, ontbijt en een sigaretje in de zon.

Over die sigaretten zometeen nog iets meer.
Even voor 8 draaien we de oude vertrouwde E6 weer op.

De auto geeft aan dat we onder de 105 km/h moesten blijven om ons ingeven doel te halen. Beetje overdreven van Tesla want na verloop van tijd kruipt het percentage altijd omhoog. Altijd bang voor claims van die onnozele Amerikanen die blind gaan rijden en denken 'ik kan overal tanken voor een paar dubbeltjes'. Of zijn wij de enige die dat soort gedachten hebben ? En 105 op Deense en Duitse wegen is natuurlijk geen optie. Dus autopilot op 130 :-)



Onder Malmo langs naar de Øresundsbro. De brug en tunnel die Zweden en Denemarken verbinden. Om het bijna live mee te maken; check out 'the vid from vin'.

Het waaide stevig deze keer :-/.



In de video ook een stukje varen van Denemarken naar Duitsland. Dat u niet 'de weg kwijtraakt' :-)

Denemarken glijdt onder ons door en verdwijnt in de achteruitkijkspiegel. We wilden gaan laden bij Koge maar misten de afslag omdat de chauffeur ff niet oplette. Genoeg om de volgende te halen dus omkeren, dacht het niet he.

Denmarken : wat zullen we erover zeggen. Plat, leeg en snel doorheen.
Halvewege de brug / tunnel besloten om toch maar met de boot te gaan. Dat levert een iets ander plaatje op van de route.


Korter maar niet altijd sneller.
En met een Tesla zeker niet goedkoper want die boot rekent even veel voor een auto ook al is het een EV. En zoals gezegd zijn de superchargers in Denemarken ook gratis voor ons. 

Dat is in Noorwegen wel anders waar we een enigszins  vergelijkbare afstand overbrugden (in ieder geval ook drie kwartier) en we 10% (ja u ziet het goed 10 procent) van de prijs betaalden in vergelijk met Rodbyhavn - Puttgarden. Het is wel zo dat de EV's in Noorwegen veel voordeeltjes hebben. Geen toll of aanzienlijk minder toll. Alle veerdiensten zijn een fractie van de normale prijs en in Oslo kun je overal gratis (ja echt waar. voor niets !) laden in de stad als je een nummer hebt aangevraagd bij de gemeente. Geen snelladers maar toch. De Duisters kunnen nog wat leren van die Noren. En niet alleen schaatsen :-)

Laden bij Nørre Alslev; de meest vreselijke supercharger die er is. Althans die wij gezien hebben. Helaas wel op een strategisch punt vanwaaruit we Braak of Rade kunnen halen als we met de ferry gaan. Het is een vrachtwagen overnacht plaats en het restaurant (als je het zo kan noemen) wat er staat is alleen van 17:00 tot 23:00 uur geopend. En dan ook nog niet eens op Maandag en Dinsdag :-(.


Dan de ferry bij Rodbyhavn - Puttgarden. We hadden geen mazzel want we misten die van 10:15 op een paar minuten dus half uurtje wachten voor die van 10:45. 


Toch wel jammer dat er geen fatsoenlijk koffie te krijgen is. Te kort om zelf potje te maken :-)
Als ze hem maar weer goed dicht doen ;-/

Altijd chaos bij het afrijden.
Op de boot nog sigaretten gekocht. 4,90 Euro. Dat is een tax-free prijs als je net Denemarken hebt verlaten en nog voor je Duitsland binnen vaart. Doorwerken dus wat het maar een kleine stukje wat tot geen van beiden gerekend kan worden.

In Nederland betaal je 6 of 7 euro. En schrik niet in Noorwegen is dat 13 Euro per pakje. De conclusie was dat je wel 'stinkend' rijk moet zijn in Noorwegen om te kunnen roken. Daarom ook alleen het hoogstnoodzakelijke gekocht want we betaalden dan wel geen benzine maar zo ging het geld ook hard op.

Dat was ff schrikken, want daar hadden we niet op gerekend :-/. Voor Vin nog meer aanleiding nog maar eens fijntjes te melden dat het toch echt wel een dom ding was dat roken. Hij vroeg zich af of we naar Noorwegen zouden verhuizen. Stopte ik tenminste met roken.

Zelfde brand, gelijk aantal maar verschillend prijsje. Noorwegen 'pakt' het echt anders aan.


De brug van Fehmarn naar het vaste land. 2-baans dus bottleneck.
Hamburg door zonder file :-) De wonderen zijn de wereld nog niet uit. 

Laden in Rade. Een vreselijke drukke plek met heel veel vrachtverkeer. En een Duitser die de Tesla-ettiquette nog niet kende. 

De Tesla-ettiquette zegt u ! Hebben ze die dan ? Ja, en die werkt als volgt. Elke twee stalls zijn genummerd 1A, 1B, 2A en 2B etc. Tot zover vrij eenvoudig. Nu de ongeschreven regel waar iedere Tesla-rijder zich aan houdt. Je gaat niet pal naast een andere Tesla staan tenzij het echt niet anders kan. Per twee stalls is er een 'energie-kast' die het vermogen levert. Vandaar die nummering. Als je alleen staat krijgt je max vermogen 'toegewezen'. Komt er eentje naast staan dan deel je het vermogen van de schakelkast (zogezegd) met die ander en laad je dus minder snel. Niet leuk. De Duitser had zijn 3 strak naast die van mij gezet terwijl er op dat moment meerdere leeg waren en hij makkelijk een plek kunnen kiezen aan een van andere lege 'duo-stalls'. 

Toch maar even de betweterige Nederlander uitgehangen en de beste man van advies gediend. Jawohl, Achso ....das habe Ich niet gewusst ..... Das ist das erste mahl das Ich jetzt lade mit mein Tesla. Der ist ganz neu, nur seit gestern :-) 

Auch ein schonen Tag noch.


Noors en Zweeds nummerborden. En een newbie German :-) 
Omdat we al wel heel veel hadden geëxperimenteerd met de camera moesten we naarstig op zoek naar iets anders. Voilà. Het is gelukt.

De speciale Vin-vid





Kort na vertrek van de superchargers belanden we in een gigantische file. 


Nee, er is niets mis met de camera en/of mijn stuurkunst :-)
Deze foto alleen even toegevoegd om te laten zien dat de Duitsers ontzettend gedisciplineerd zijn in het creëren van een doorgang voor de ambulance. Iedereen gaat strak op de vangrail rijden en de middelste baan kruipt richting de vrachtwagens op de uiterst rechtse baan. Dat valt elke keer weer op en hier kunnen alle Nederlanders iets van leren !

Die hele file hebben we maar niet helemaal op video gezet want dan zou u ook denken; Ja lekker bezig vrienden, zo kan ik de tijd ook vullen. Overigens was het hele spektakel veroorzaakt door een Nederlander met caravan. (Het zal ook eens niet zo zijn.) 

De caravan was nog herkenbaar maar lag volgens ons op z'n kop. Althans dat is het vermoeden. Je weet maar nooit en wij zijn niet zo ingevoerd in de laatste design trends in de caravan wereld :-) Maar wielen aan de zijkant ?


Eindelijk. We zijn er bijna doorheen.

11 km/h :-( 

Je kon de Duitsers horen schelden. Dumme Hollander met sein Wohnwagen und gelbe Nummerschilt ! 

Ik hoop dat ik de hoofdletters een beetje goed heb gedaan. Beheers ook niet meer dan steenkolen duits :-/


Gas d'r op :-)  Of hoe zeg je dat eigenlijk ? ;-/
Laatste charger bij Emsburen vlak voor de Nederlandse grens. Deze keer geen foto van de Tesla en de superchargers. Ik ga er een beetje vanuit dat jullie je daar wel een voorstelling van kunnen maken :-)

Maar wel foto's van de onlangs geplaatste normale laadpalen. We zijn hier al een aantal keer geweest, de laatste keer was in Mei dit jaar en we weten dus dat deze gloedjenieuw zijn.


4 palen (22 kW) met de gebruikelijke stekkers.

2 Fast-Chargers met 43 en 50 kW.
En om u een beeld te geven waar wij de hele rit tegen aan zitten te kijken een video van het scherm in de auto. Let vooral even op het zwarte scherm als we ff een reset geven op het systeem. Don't worry we hadden de auto ff geparkeerd. Oorzaak was dat er geen verbinding was via de 3 of 4G. De dom-dom werkte niet meer en das niet leuk voor de video. Dus maar ff CRTL-ALT-DELETE om in Windows taal te spreken. Ja, kan voorkomen. Ook bij Tesla :-)



Bij het binnenrijden van Nederland nog een Politzei achter ons. te hard rijden kon niet want de autopilot stond 'maar' op 125 dus we vreesden even voor de flessen. Kullamust bedoel ik dan natuurlijk :-) 

Maar gelukkig reeds er een Pool, Bulgaar of Rus voor ons en die leidde de aandacht af. Ik hoop dat ze hem ook gevraagd hebben naar z'n 'declaration'. Benieuwd hoe die gereageerd zou hebben :-)

Nog even gestopt om de sigaretten voorraad aan te vullen en na precies 12 uur op pad te zijn geweest draaiden we de dijk op.

Thuis ! 
De vlag (met tas) hing al/nog uit voor Vin :-)


De vlag hangt uit :-)


We made it !

Geen ongelukken, geen schade, geen ruzie en veel verhalen en foto's rijker :-)

En video's natuurlijk !

Thuis ! Veilig en ervaringen rijker.

Morgen nog een post met een terugblik en wat observaties :-)






 --- 1-7-19 ---



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

71°10’ 21” & Murmansk : a great EV trip

Een geweldige ervaring en een onvergetelijke trip ! 71 °  10’ 21”  Samen met de wereldbol het ‘symbool’ van de Noordkaap...