zondag 30 juni 2019

Dag 10 : Sundsvall - Löddeköpinge | 30-6-19

Autopilot op z'n best.

Of hoe je 'boring' een beetje makkelijker kunt maken.

Leg 10GoogleTeslaCarActual
Afstand (km)961964963990
Tijd (uren)09:2512:0010:3011:45



Gepland was dat we om 8 uur zouden vertrekken. Het werd 8:02 want de auto stond 2 straten verderop geparkeerd. Maar dan pak je dit plaatje nog mooi mee.

Sorry. De ruit was wat vuil.
De brug op naar het zuiden.

Sundsvall. Jammer van die railing :-)
Het beloofd een mooie dag te worden. Iets minder railing ook :-)

We trokken een tijdje op met Linda die de vaart er goed inhield. We hadden besloten dat de max snelheid op de snelweg op 130 km/h staat om een meeting te doen. Het eerste stuk ging over de typische Zweedse 'snelweg' met drie banen die afwisselend 1-2 of 2-1 zijn. Kun je in ieder geval die caravans en vrachtwagens inhalen. Gelukkig waren er iets minder flitspalen :-) Eenmaal op de rijksweg trok Linda het gas echt goed open en zagen we het blauwe monster (4,5 liter Quattro) uit het zicht verdwijnen.

Op zich ook niet eens zo lelijk dat matte blauw

Eentonig krijgt een andere dimensie als je door Zweden heen raast. Autopilot is dan echt een geweldige uitkomst. Ik had bijna Vin laten rijden :-)

Zie de video :-/



Op de afgesproken tijd aangekomen in Uppsala voor een laadsessie en een zonnig terras.

Het begon al aardig warm te worden. Tijd 10:43

Vin vond het tijd voor een korte broek.
En weer verder met 90%

En verder ging het over Zweedse heerbanen.

Langs Stockholm.

Stockholm. Of eigenlijk meer 'de vangrail bij Stockholm' :-/
Södertälje, bekend van Scania en AstraZeneca.

De spoorbrug naast de E4
De wegen zijn prima voor de autopilot. Dus aangezet en af en toe een beetje aan het stuur zitten om te vermijden dat de autopilot uitschakelt voor de rest van de rit. 


Eigenlijk Autosteer. Navigatie on Autopilot nog niet voldoende getest zelf.


Kijk pap, zonder handjes. Of eigenlijk; kijk Vin zonder handjes.
Ideale omstandigheden voor een relaxed ritje.
3x niet reageren = geen Autopilot meer. 
Dan zit er maar een ding op. Stoppen, uitstappen en weer gaan rijden.

Zie voor een real life demo het filmpje van Vin. Deze keer vanuit een bijzonder perspectief.



Zoals jullie konden zien kwamen we aan bij de Norrköping supercharger. 

Opvallend veel Model 3 in Zweden. Hier alövningskör :-) (begeleid autorijden) 

Langs Linköping waar de SAAB fabrieken staan. Nee alleen niet van de auto (u weet wel van die Nederlander) maar van de vliegtuigen. Svenska Aeroplan Aktie Bolag. AB staat dan voor BV of NV. 

Gelukkig kwamen ze niet echt zo laag over.
En verder richting het zuiden.

Gelukkig staat het aan de andere kant :-)

Vättern

Vättern again. Of beter gezegd nog steeds.

Vättern is het een na grootste meer van Zweden en qua oppervlakte het zesde in Europe. Uniek is dat het water uit het meer gewoon gedronken kan worden.

Er lijkt geen einde aan te komen.

Volgende laadplek was Lagan. Deze ligt een paar kilometer van de weg wat ongewoon is. Aangekomen bleek het nog ongewoner te worden.

Hier moest je in.
Met oprijlaan en eigen rotonde :-)

Toftaholm Herrgård
Gesitueerd naast een echte Zweedse herenboerderij die was omgebouwd tot hotel en conferentie oord.

De 8 superchargers
Met bankje
En nog een gewone laadpaal ook :-)

Toen was het tijd voor weer een video. Het werd steeds moeilijker om creatief te zijn maar ook deze is weer speciaal.

Eerst goed schoonmaken en dan hopen dat'e blijft zitten :-)

En hij bleef zitten dus hier het resultaat.



Het laatste stuk E4 naar de E6.

Het is en blijft een mooi land.
Nog maar 1. Kan er geen genoeg van krijgen.

Na 5 dagen lang de borden E6 te hebben gevolgd waren we blij deze weer te zien. De afkickverschijnselen waren net aan het verdwijnen na 3 dagen zonder te hebben moeten doen.

De cirkel is rond.

Aangekomen in Löddeköpinge. terug bij het Dahls Hotell waar we na dag 1 ook sliepen.

De supercharger voor de deur.

In het hotel werd Vin weer verenigd met zijn kussen. Die had het slaapkopje vergeten toen we op de heenweg hier ook sliepen. Gelukkig hadden ze hem gevonden en bewaard. Mogelijk nadat wij over e.e.a. gemaild hadden.


Let op wat er op staat :-)

Vervolgens op stap om boodschappen te doen en wat te eten.

Helaas geen jordgubb smaak. Alleen Appel en Appel/Peer
Kullamust is een soort appelsap-cider-achtig drankje dat erg gewaardeerd wordt door de familie :-)

Voorraad aanvullen :-)

Voor onderweg :-)



Allebei vullen ? Ja 1 met drop voor Maurits en 1 voor jezelf :-)

Natuurlijk hebben we ook ordentelijk gegeten die avond.

Geladen en volgeladen. Klaar voor de laatste dag.


De Tesla website gaf aan dat we moesten laden in
- Sollentuna : 55 minuten
- Odeshog : 65 minuten.

De auto zelf vond ook dat we moesten chargen in 
- Sundsvall : 20 minuten
Sollentuna : 55 minuten
- Odeshog : 6 minuten.
Verwachte aankomst in Löddeköpinge met een state-of-charge van 9%.
Nog een keer laden in Sundsvall vonden we wat overdreven voor die 2% die we kwijt waren als gevolg van het eten en de nacht.

Uiteindelijk hebben we geladen in
- Uppsala : 67 minuten
- Norrköping : 52 minuten
- Lagan : 42 minuten
En was bij aankomst in Löddeköpinge de batterij nog 41% vol.


Informatie volgens de app die we hebben om e.e.a. bij te houden.
De afgelegde afstand was 986,72 km
Het gemiddelde verbruik vandaag was 224 Wh/km
Efficiency : 83,3%
Time Driven : 8 uur 42 minuten
Gemiddelde snelheid lag op 113,3 km/h
De totale reistijd bedroeg 11 uur 45 minuten






 --- 30-6-19 ---












2 opmerkingen:

  1. Leuk Vincent dat je je vader ff in beeld hebt gebracht. ! Veel leuker dan die weg en die bomen 😊.💕 . Kun je nagaan wat jullie hebben doorstaan. ..ik kreeg er na die paar video's al een beetje genoeg van.... Nou ja...geen moeite hoor. ...! Uit solidariteit en nieuwsgierigheid gekeken. 💓

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke blog. Deze respons optie een beetje moeilijk te vinden idd.
    Nav samenvatting; opvallend hoge gemiddelde snelheid (99 km/uur). Klinkt als topsnelheid 130?
    Die 10 s per km klinkt beter dan het is. Voor diesel is dat minder dan een 1/4 s per km!
    En in 36 s leg je een km af dan is dus 10 s wel veel. Het is ongeveer vergelijkbaar met 100 rijden in een diesel (hoe zuinig is dat) ipv 130 met een EV.
    Maar fair enough (rij zelf ook Tesla) voor het goede doel wat meer pauzes is niet verkeerd.

    BeantwoordenVerwijderen

71°10’ 21” & Murmansk : a great EV trip

Een geweldige ervaring en een onvergetelijke trip ! 71 °  10’ 21”  Samen met de wereldbol het ‘symbool’ van de Noordkaap...