maandag 24 juni 2019

De Laadpaal Deel I | 24-6-19

Mooi woord laadpaal. Het is een soort palindroom woord. Draai het om z'n middelpunt en er staat nog steeds laadpaal. Nou ongeveer dan :-) Niet dat het relevant is maar het kan je maar opvallen. 

Laadpalen dus. Je ziet ze steeds meer in het straatbeeld verschijnen en ze zijn er in allerlei soorten, maten, kleuren en merken. Met verschillende stekkers of niet. En misschien belangrijker nog met verschillende laadsnelheden.

Soms zijn ze ontworpen en redelijk netjes geplaatst maar vaak zijn het lelijke dozen die ergens zijn neergekwakt. Hieronder een plaatje van de 'normale' fastcharger in Vuren. Die staan overigens naast de supercharters van Tesla.

Stroomdozen met en zonder stekker bij Vuren / A15.
Fast chargers of snelladers hebben over het algemeen een vaste kabel en dus ben je afhankelijk van de stekker die er voorhanden is. Meestal zijn dat de drie standaarden maar het is verstandig e.e.a. te checken. Zie verderop in deze post. Het doosje vooraan is een slowcharger (11kW) en hier gebruik je je eigen kabel. Net als bij onderstaande foto van weer een andere paal. 


Laadpaal zonder kabel. De blauwe kabel is van ons.

Nog even kort over hoe het zit thuis. Thuis hebben veel mensen een privé laadpaal. Wordt geplaatst of opgehangen, aangesloten op je elektriciteit en klaar is kees. Daarmee is dan gelijk een groot deel van het geneuzel over laden duurt lang van tafel want thuis aangekomen steek je de stekker erin (5 seconden) de auto laad de gehele nacht en s'morgens trek je de stekker er weer uit (5 seconden) en you're on your way. 10 seconden voor een volle tank (batterij) met in ons geval 500 km. Doe dat maar eens na bij de pomp.

Openbare laadpalen dan. Het zijn er inmiddels heel veel. In vrijwel heel Europa.
Laadpalen van diverse operators.
In Nederland is het netwerk zeer omvangrijk. In Nederland staan meer dan 120-duizend laadpalen waarvan 30.000 publieke. Ongeveer 30 procent van alle Europese laadpalen staan in Nederland. Duitsland zit op 25 duizend, Frankrijk heeft er al 16000 en de UK 15000. Rond de 75% van alle Europese laadstations staan dus op ongeveer een kwart van het totale EU-oppervlak. Roemenië bijvoorbeeld dat zes keer zo groot is als Nederland en 20 miljoen inwoners heeft telt minder dan 150 laadpalen. Nu zijn ze iets meer gewend waar het gaat om wachten maar toch lijkt het mij een heuse uitdaging om daar een EV te hebben. Haal je het net om een van die 150 palen te bereiken met je batterij moet je mogelijk ook nog wachten om te mogen gaan laden. Nieuwe mobiliteit. Geen slow-coffee maar slow-mobility. Past wel bij het onthaasten denk ik :-)


Laadpalen die gebruikt kunnen worden met een NewMotion account.
En wereldwijd. Niet dat het heel relevant is want weinigen zullen met hun EV naar Azie of Noord-Amerika rijden. Maar het kan wel. Azië bedoel ik dan. Dus wellicht. Wie weet :-)


Charger coverage in Noord-Amerika en Europa.
Chargers in het Midden-Oosten en Azië.

In Noorwegen is het allemaal prima geregeld. De firma Fortum heeft overal bushokjes neergezet maar dan voor de EV.

Die zien er dan zo uit. 
Laadhokje in Sandnessjoen

Fortum laadhokje tussen de superchargers.

 En als u zich afvraagt hoe dat zit met dat bloggen. Dat ziet er dan soms zo uit.

Laden en bloggen in Storjord

Morgen deel II



 --- 24-6-19 ---





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

71°10’ 21” & Murmansk : a great EV trip

Een geweldige ervaring en een onvergetelijke trip ! 71 °  10’ 21”  Samen met de wereldbol het ‘symbool’ van de Noordkaap...