Laadpalen dus. Je ziet ze steeds meer in het straatbeeld verschijnen en ze zijn er in allerlei soorten, maten, kleuren en merken. Met verschillende stekkers of niet. En misschien belangrijker nog met verschillende laadsnelheden.
Soms zijn ze ontworpen en redelijk netjes geplaatst maar vaak zijn het lelijke dozen die ergens zijn neergekwakt. Hieronder een plaatje van de 'normale' fastcharger in Vuren. Die staan overigens naast de supercharters van Tesla.
Stroomdozen met en zonder stekker bij Vuren / A15. |
Laadpaal zonder kabel. De blauwe kabel is van ons. |
Nog even kort over hoe het zit thuis. Thuis hebben veel mensen een privé laadpaal. Wordt geplaatst of opgehangen, aangesloten op je elektriciteit en klaar is kees. Daarmee is dan gelijk een groot deel van het geneuzel over laden duurt lang van tafel want thuis aangekomen steek je de stekker erin (5 seconden) de auto laad de gehele nacht en s'morgens trek je de stekker er weer uit (5 seconden) en you're on your way. 10 seconden voor een volle tank (batterij) met in ons geval 500 km. Doe dat maar eens na bij de pomp.
Openbare laadpalen dan. Het zijn er inmiddels heel veel. In vrijwel heel Europa.
Laadpalen van diverse operators. |
Laadpalen die gebruikt kunnen worden met een NewMotion account. |
Charger coverage in Noord-Amerika en Europa. |
Chargers in het Midden-Oosten en Azië. |
In Noorwegen is het allemaal prima geregeld. De firma Fortum heeft overal bushokjes neergezet maar dan voor de EV.
Die zien er dan zo uit.
Laadhokje in Sandnessjoen |
Fortum laadhokje tussen de superchargers. |
Morgen deel II
--- 24-6-19 ---
Geen opmerkingen:
Een reactie posten