dinsdag 25 juni 2019

De Laadpaal Deel II | 25-6-19

Nog even een foto van een leuke laadpaal.

Koud pap !  Open die deur.

Dit was in Tromso. Aangename verrassing bij de kabelbaan. Parkeren koste dan wel 40 NOK en de kabelbaan zelf was ook niet voor niks maar we konden gratis laden op een plekje naast de baas van't spul. Ook een EV zoals in Noorwegen zichtbaar is op de nummerplaat.

ff lachen Vin :-)
Uurtje laden tegenweliswaas maar 11 kW maar goed toch weer 50 km erbij gekregen. En we moeten ff wennen aan dit soort laadtijden want we gaan nu SC-loos nog verder naar het noorden.


Inmiddels zijn er veel, heel veel aanbieders en meer en meer palen worden geïnstalleerd. Toen we begonnen aan deze zoektocht leek het bijna niet te doen om alle providers te benaderen voor een chargecard. 

Er zijn een aantal websites en apps die erg handig zijn voor elke EV eigenaar. Deze kom je vanzelf tegen op je zoektocht en ik kan je de moeite besparen.

De eerste is PlugShare (plugshare.com). Deze laat je alle laadpalen zien ongeacht welke stekker, provider, betaalmogelijkheden of laadsnelheid. Je moet dus wel ff doorklikken en opletten want ook camping stekker of euro plug (ook wel schuko genaamd) laadmogelijkheden worden weergegeven.

De tweede is OpenChargeMap. (map.openchargemap.io) In zekere zin vergelijkbaar met Chargemap met iets minder user features maar een mooiere interface.

Beide zijn informatief, algemeen en openbaar maar niet gelinkt aan welke provider dan ook.

PlugSurfing (plugsurfing.com/map), NewMotion (my.newmotion.com) en ChargeMap (chargemap.com/map) zijn, internationaal gezien de drie meest geaccepteerde chargecards. Althans dat is mijn conclusie na deze zoektocht en studie naar aanleiding van de trip in de non-SC gebieden.

Sidenote is dat NewMotion, een van de meest vooruitstrevende clubs in de wereld van EV-charging (met al meer dan 75000 Europese kaarthouders) eigendom is van Shell. What does that tell you ?

Wij zijn inmiddels in het bezit van alle drie de chargecards met bijbehorende apps, accounts en passwords. Daarnaast hebben we ook nog een kaart van de ANWB en van EV-box. Waarschijnlijk blijft het daar niet bij, want we hebben nog plannen dit jaar :-).


Onze verzameling chargecards.
En al die kaartjes, apps en accounts die je nodig hebt voor al die verschillende providers en systemen is het enige echte 'probleem' voor de bezitters van EV's.

De infrastructuur ontstaat en de techniek schrijdt voort maar tot nu toe veel te gefragmenteerd en bijzonder weinig klantgericht. Meerdere stekkers (hoewel het er op lijkt dat met de CCS standaard we toewerken naar 1 stekker voor snelladen in Europa), beperkte info welke waar beschikbaar is, niet zeker weten of het apparaat waar je langs moet het daadwerkelijk wel of niet doet, hoe groot de laadsnelheid is, hoeveel plaatsen er zijn, of ze worden gebruikt op dat moment, wat de kosten zijn van laden en met welke pas of app je wel of niet kunt betalen.

Wat dat betreft doet Tesla het echt heel goed. Elon doet soms een beetje raar maar is niet gek. Een eigen netwerk, inzichtelijk (vanuit de auto kun je zien hoe druk het is bij een supercharger), transparant, bedrijfszeker (ik heb alleen in Italië een 'not in use' sign gezien op een supercharger), altijd snelladen en een hoge dichtheid (zie post over dit onderwerp). Als wij weten dat er superchagers langs onze route liggen maken wij ons geen enkele zorgen.

Het is ongetwijfeld een kwestie van tijd dat dit soort ellende voor alle EV-rijders wordt opgelost. We kennen allemaal de voorbeelden uit het verleden. Ik weet niet hoeveel spoorwegbedrijven en verschillende treinen halverwege de de 19de eeuw. Een wirwar van aansluitingen voor het opladen van diverse mobiele telefoons. Zodra dat gerealiseerd is, door bijvoorbeeld de CCS-stekker wordt het voor iedereen eenvoudiger en zal het EV-gebruik toenemen.

Laat onverlet dat er nog wel wat kan verbeteren. Want waarom is men niet op het idee gekomen om bij de laadpalen ook wifi (mee) te leveren of verkopen. Waarom worden ze op onlogische plekken geplaatst. Waarom niet bij de fitness, sportcentra, de schoonheidssalon, de winkelcentra, de bioscoop of waar je dan ook maar kunt bedenken dat mensen wat langere tijd zijn. 
Soms moet je niet willen dat je een 'early-addapter' bent.

Maar goed, het laat onverlet dat laden nog steeds spannend is :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

71°10’ 21” & Murmansk : a great EV trip

Een geweldige ervaring en een onvergetelijke trip ! 71 °  10’ 21”  Samen met de wereldbol het ‘symbool’ van de Noordkaap...