zaterdag 22 juni 2019

De Superchargers | 22-6-19

Tesla rijders laden vaak bij de zogenaamde Superchargers. Maar er zijn meerdere soorten laadpalen van diverse aanbieders met ook nog verschillende stekkers. Dat is om het makkelijk te maken. Als Tesla rijder ben je niet gebonden aan Superchargers en kun je ook laden bij de meeste andere laadpalen. 

Deze post gaat over de Superchargers van Tesla die specifiek en uitsluitend bedoeld zijn voor een Tesla. In een ander post gaan we verder in op de normale laadpalen en alle aspecten die bij dit onderwerp komen kijken.

Superchargers of SC's. Je ziet ze soms (zoals bij de afslag Vuren aan de A15) maar meestal zijn ze niet heel zichtbaar en dat hoeft ook niet want een Tesla navigeert je er feilloos heen. Ze zijn voorgeprogrammeerd in de navigatie en bij het plannen van een trip adviseert de auto of je moet laden en waar dat dan kan bij SC's. Je kunt ook alle met de huidige batterij status bereikbare SC's oproepen in de navigatie en dus zeker zijn van de volgende stop of laadsessie.

3 superchargers op een site.

Deze superchargers zijn fundamenteel anders als andere laadpalen. Ze laden middels DC (gelijkstroom) die direct in de batterij gepompt wordt. Veel laadstations werken op wisselstroom hetgeen door de in de auto aanwezige boordlader wordt omgezet in gelijkstroom die nodig is voor de accu. Voor diegene die meer willen weten is er een interessante website met veel meer info. zie https://ev-database.nl/informatie/opladen-elektrische-auto 

Supercharters gezien vanaf de weg bij afslag Vuren / A15

In de praktijk laden wij bij SC's met ongeveer 400 tot 500 km per uur waarbij er een zweetspot is van 500 tot 600 km per uur tussen de 20 en 70 procent. 20 minuten laden geeft over het algemeen 250 km aan toegevoegde actieradius. Genoeg tijd om een plasje te doen, koffie te halen en een sigaretje te roken.

Voor de langere laadsessies, die bij een lege batterij 60-70 minuten kan bedragen hebben we klapstoeltjes en boeken mee. En Vin heeft wat films gedownload op de iPad. Ik ga nog ff uit van mooi weer maar zeker weet je dat nooit in Noorwegen. De wandelschoenen (en paraplu) gaan ook mee en dus kunnen we ook nog besluiten een natuurbezoek of dorpsverkenning te doen.

Sommige superchargers zijn voorzien van zonnepanelen zoals deze in Koge, DK

Zoals je kunt zien op onderstaand kaartje van Europa was het netwerk in 2017 al heel erg uitgebreid met toen al het plan voor forse uitbreidingen.

Tesla charging sites in 2017

In onderstaand overzicht het geplande aantal sites, waarop dan tussen de 4 en 32 stalls staan aan het eind van 2019. Bijna geen plek waar je in Europa niet kan komen met je Tesla. Nou ja de Faröer Eilanden zijn niet voorzien en gezien de populatie is het onwaarschijnlijk dat het er van gaat komen. IJsland daarentegen gaat er in ieder geval drie krijgen.

Over het algemeen is het zo dat je vanaf een supercharger een andere supercharger kunt bereiken. Zoals je kunt zien is dat in dun bevolkte gebieden niet zo en is er een sterke relatie met de economische ontwikkeling in bepaalde regio's. Hetgeen niet zo onlogisch is gelet op de aanschafprijs van een Tesla. Zoals al eerder gemeld is het een dure batterij batterijen. 

Gepland aantal SC sites eind 2019 

Per begin 2019 waren er wereldwijd 1422 Tesla supercharging stations met meer dan 12000 chargers. In Europa staat daarvan 30% met 3200 laadstations op 432 sites. In Rygge, Noorwegen is de op twee na grootste site ter wereld met 42 stalls. De twee grootste (50 stalls) bevinden zich interessant genoeg niet in de VS maar in Shanghai en Beijing. Zover komen we deze trip niet maar die in Rygge zullen we ff bezoeken om een foto te maken. 

Tesla superchargers in Europa en Azie. 

En Noord-Amerika met de meeste superchargers.

Superchargers in Noord-Amerika en Europa.

Voor de meeste Teslas die vandaag de dag rondrijden geldt dat die gratis kunnen laden bij een supercharger. Als je er nu een koopt is dat niet meer zo dat het laden bij een SC gratis is maar betaal je rond de 25 cent / kWh. Uitgaande van een kilometer of 5 per kWh heb je het dan over 5 cent per kilometer. Wij laden gratis bij alle SC's en dus geen 'brandstofkosten' voor het grootste gedeelte van de trip.

En gelet op de dichtheid in Europa is het ook geen enkel probleem om op tijd een supercharger te vinden. Er is geen sprake van de zogenaamde 'range anxiety'. Dit onderwerp is niet onbelangrijk en daarom zullen we een complete post wijden aan dit onderwerp. Later meer dus.

Het vinden van de laders of superchargers is erg eenvoudig. De auto zelf heeft in de navigatie, die op een mega scherm in de auto draait en door Google wordt ondersteund alle superchargers en destination chargers voorgeprogrammeerd. Ook de nieuwe sites die gebouwd zijn komen automatisch binnen. Na het aanklikken van een SC wordt je er heen gedirigeerd door de navigatie. 

Daarnaast is het zo dat er diverse apps zijn waar veel info wordt gegeven over het aantal stalls, de beschikbare services (meestal hotels, fastfood en koffie) en ervaringen van andere gebruikers met soms waardevolle info over laadsnelheden, stekkers en kosten.

Overigens is het zo dat Tesla studeert op mogelijkheden om het zogenaamde ICEN (zie eerdere post) te voorkomen door palen of neerklaphekken te plaatsen die moeten voorkomen dat iemand die geen Tesla heeft niet eens kan parkeren op de laadplek. Zodat je met je Tesla aankomt zakt de paal in de grond en kun je laden. Kan niet wachten op de uitrol want het gebeurt met enige regelmaat dat er weer zo'n non-ZEV op een laadplek staat te staan. De Duitsers zijn in deze geen uitzondering. Het tegenovergesteld is het geval. Leider.

Terug naar onze trip.

Onderstaande kaartje geeft een beeld van hoever je kunt komen met de superchargers en waar je overgeleverd bent aan andere laadpalen.

De route langs superchargers en 'gewone' laadpalen.

In blauw de route die we kunnen afleggen op superchargers en in rood (met zwarte stippen) waar we het zullen moeten doen met andere laadpalen en destination chargers. We kunnen meer dan 80% van de route doen met superchargers. Ook hier geldt de 80/20-regel. 80 procent van het (uitzoek en regel) werk zat in de 20% van de route waar we niet kunnen beschikken over superchargers. Daar heeft Elon wel over nagedacht met zijn superchargers. 

Dat is wat mij betreft ook een groot onderscheid met alle andere EV's. Die zijn afhankelijk van allerlei providers en aanbieders etc. Bij Tesla is het laden bij SC's supersnel, voldoende beschikbaar, bedrijfszeker, hassle-free en voor ons gratis.


Op basis van wat aannames voor laadkosten bij normale laadpalen (de supercharters waren immers gratis voor ons) heb ik berekend dat wij voor onze trip uitkomen op 0,003 cent per kilometer. Dat is dan wel exclusief slijtage en afschrijving maar toch .....


Oh en voor als je denk aan de aanschaf van een Tesla. Mijn referralcode is https://ts.la/maurits16435 

Op dit moment krijg je daarmee 1000 gratis miles bij de bestelling van een nieuwe Tesla. 
Toch 1600 kilometer of 450 Euro.

You're welcome.




 --- 22-6-19 ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

71°10’ 21” & Murmansk : a great EV trip

Een geweldige ervaring en een onvergetelijke trip ! 71 °  10’ 21”  Samen met de wereldbol het ‘symbool’ van de Noordkaap...