donderdag 20 juni 2019

De Puzzel | 20-6-19

Afstanden, superchargers, overnachtingen, laadpalen in gebieden waar geen superchargers voorhanden zijn, rij- en rusttijden, bezienswaardigheden die niet gemist mogen worden, het wel of niet bevestigd hebben dat we ergens kunnen laden bij een hotel, fotograven, welke chargecards zijn geldig bij welke laadpaal, ambtenaren van de consulaire dienst, de benodigde internationale chargecards aanvragen, die dan ook maar ff testen, het wel of niet hebben van een visum en niet te vergeten het aangeboden vermogens van de laadpalen want die bepalen hoe lang de wandeling gaat worden tijdens het laden. Of hoe duur de rekening uitvalt van de al dan niet bij de laadpalen aanwezige ijssalon of plaatselijke coffee joint / bakkerij. 

En natuurlijk is de vraag of we niet ergens ge-ICED worden op een ongelukkig moment. ICEing is term die gebruikt wordt als er een normale auto (benzine of diesel = Internal Combustion Engine) zijn 'vervuilende vehikel' geparkeerd heeft op een parkeerplaats bij een laadpaal. Iets wat alle EV bezitters mateloos irriteert en wat daadwerkelijk moeilijkheden kan opleveren voor de bestuurder van de EV. Maar wat helaas maar al te vaak voorkomt. En helaas niet te voorkomen is.

Een speciale uitdaging waren de diploma uitreiking van Vin eind eerste week van Juli en zijn idee om een vak over te doen om een nog hoger cijfer te halen. Ja, je gelooft het niet maar t'is echt waar. Waar deze ongelofelijke drive vandaan komt is ons nog steeds niet duidelijk. En meneer stond voor alle vakken al een zeven of meer :-) Maar goed, we hebben in de planning  / puzzel gerekend met de laatste dag van de her-examens want het was ook nog niet duidelijke welk vak zou worden over gedaan. 

En om het geheel nog wat uitdagender te maken zijn er douanebeambten, ferries, tolbruggen, kosten afwegingen en inschattingen van gemiddelde snelheden die afhankelijk zouden kunnen zijn van de kwaliteit van de weg. Het laatste geldt m.n. voor Rusland waarbij daar het laden op maar heel weinig plekken kan hetgeen niet veronachtzaamd mag worden want stil staan met lege batterij is voor geen enkele Tesla bestuurder een pretje of een eenvoudig op te lossen uitdaging, maar in Rusland kan dat al snel doorslaan naar een serieus probleem al was het maar vanwege de taal. Al met al dus nog een behoorlijke puzzel.

Uiteindelijk, na een hoop zoeken, dubbelchecken en plannen kwam er een soort schema tot stand. Hieronder een eenvoudige weergave van de trip.

Het schema met de landen die we aandoen.

En om, met name op de dagen dat we ons bevinden in gebieden waar geen superchargers aanwezig zijn, ons te vergewissen van oplaad mogelijkheden hebben we uitgebreid studie gemaakt van de diverse beschikbare laadpalen, de voorhanden zijnde stekkers en kabels alsmede de operators daarvan en hoe er betaald dient te worden. Natuurlijk ook een check gedaan bij de hotels, of ze daar een destination charger hebben die beschikbaar is. Vervolgens is er een strak schema opgesteld.

Voor de eerste 5 dagen is dat redelijk overzichtelijk want dat gaat allemaal via superchargers. Dan is de flexibiliteit ook groot want het aantal SC's (SuperChargers) in Duitsland, Denemarken en Zweden is meer dan toereikend en in Noorwegen zelfs overweldigend. 

In Noorwegen rijden, na Amerika en China het grootste aantal Tesla's rond. In absolute zin want relatief of procentueel gezien wint Noorwegen het nog wel even van iedereen. Bijna 50% van alle nieuw verkochte auto's in Noorwegen in 2018 waren plug-ins en EV's. Het percentage elektrische auto's ligt al boven de 10%. Veel daarvan zijn Teslas. Niet voor niets dat een van de bekendste Tesla-vloggers een Noor is. Om dat te faciliteiten is het supercharger-netwerk in bevolkte gebieden prima voorhanden. Er wordt door Tesla natuurlijk goed gekeken naar de verkoop van hun vehikels en vandaar dat er in het uiterste noorden van Noorwegen nog 4 van die chargers staan. Later meer over het fenomeen superchargers en laadpalen. En over wat er allemaal bij komt kijken en welke apps en websites handig of nuttig zijn.

Daarnaast is de laadsnelheid ook van invloed op de flexibiliteit want bij een supercharger van Tesla laadt je met 500-600 km/h en ben je snel weer op pad, maar bij elke willekeurige andere laadpaal ben je afhankelijk van niet alleen vermogen maar ook van amperages en voltages. 

Met 220v en 13Amp (wat je thuis uit het stopcontact krijgt) laden kan, maar duurt wel van eeuwigheid tot zaligheid. Dan krijg je ongeveer 3 kW en laad je met 11-13 km per uur en gaat het laden van de auto al snel meer dan 24 uur duren. Wij noemen dat de 'trickle-charger'. 

Met 11kW schiet het al wat meer op (40-50 km per uur) maar hoef je je niet te haasten bij het toiletteren en kan een tweede peukje prima. Pas vanaf 22kW of meer (70-100 km per uur of het zogenaamde snelladen (fastcharging)) maak je je absoluut geen zorgen of je nog een beetje op tijd weg komt van die plek.

Hieronder het schema van de hele trip waarbij de meeste dagen redelijk straightforward zijn omdat er dan een gang gemaakt wordt langs een behoorlijk aantal van de vele superchargers die er inmiddels al zijn. We zullen nog een aparte post wijden aan dit fenomeen so keep watching this space :-)
Het Schema met superchargers en laadpunten.

Dag 7 en 8 waren een aardige challenge want in het noorden van Noorwegen en Finland zowel als in Rusland is het sowieso al niet druk (afgezien van rendieren, elanden en andere diersoorten), zijn er waarschijnlijk nog maar weinig 'early EV adapters' en is dus het aantal laadpalen beperkt. Zeer beperkt, met name Finland en Rusland. Zeker als je meeneemt dat er wel een paal kan staan (die het dan wel moet doen) maar het niet zo is dat de stekker er in steken automatisch inhoudt dat de batterij geladen wordt. Er moet ook betaald (kunnen) worden. En dat die infrastructuur nog wel een ontwikkeling kan doormaken komt in een andere post nog wel aan bod.

Maar het schema staat en zelfs dag 7 en 8 lijken zonder al te veel problemen te kunnen worden gereden. Afhankelijk natuurlijk van of de geplande laadpalen ook daadwerkelijk werken en de diverse 'chargecards' of apps die we hebben ook toegang geven tot de stroom :-) Ook aan dat onderwerp zullen we een post wijden. Je wordt nog wijzer ook als je deze blog leest. Pretty amazing I would say!
Dag 7 & 8 in Lapland en Rusland.

En zoals een rechtgeaarde control-freak betaamd proberen we zo weinig mogelijk aan het toeval over te laten. Getuige ook de bovenstaande excel-sheets :-) Stilstaan met een lege batterij is een wat groter probleem als met een lege benzine tank op de vluchtstrook eindigen. Er zijn dan weliswaar Tesla's in Rusland maar of de plaatselijk wegenwacht daar dan ook verstand van heeft is maar zeer de vraag. En afhankelijk worden of raken van bijvoorbeeld de goede wil van een plaatselijke Russische agrarisch ondernemer die hopelijk dan in het bezit is van een voldoende sterke diesel gedreven tractor maakt geen onderdeel uit van het gewenste avontuur.

Mocht het onverhoopt toch gebeuren dat krijgen jullie natuurlijk alle verhalen en fotos. 




 - 20-06-19 - 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

71°10’ 21” & Murmansk : a great EV trip

Een geweldige ervaring en een onvergetelijke trip ! 71 °  10’ 21”  Samen met de wereldbol het ‘symbool’ van de Noordkaap...